HAPPY BIRTHDAY WORDPRESS

HAPPY BIRTHDAY WORDPRESS

Το WordPress γιορτάζει τα 12α γενέθλιά του.

Ελάτε να ρίξουμε μια ματιά σε μερικά από τα μεγαλύτερα ορόσημα στην ιστορία δώδεκα ετών του WordPress.

Μέχρι στιγμής, η εξαιρετική ομάδα των βασικών συντελεστών έχει αποδείξει 26 σημαντικές ενημερώσεις του WordPress. Αυτές οι ενημερώσεις έχουν πάει το WordPress από ένα ταπεινό λογισμικό blogging  στο παγκόσμιο σούπερ σταρ CMS που είναι σήμερα.

Κάθε ενημέρωση έχει συμβάλει σε αυτό, αλλά σήμερα έχω επιλέξει δέκα από τις πιο σημαντικές. Αν θέλετε να δείτε μια χρονολογική σειρά του ιστορικού του WordPress, διαβάστε παρακάτω! Θα σας δείξω πότε προστέθηκαν τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά και λειτουργικότητα.

Το WordPress γεννιέται έκδοση 0.7-27 Μαΐου 2003
WordPress 0.7

Το WordPress

Όλα ξεκίνησαν στις 27 Μαΐου 2003.

Το WordPress γεννήθηκε από τις στάχτες του λογισμικού b2 / cafelog blogging. Με το b2 να διακόπτεται, ένας 19χρονος πρωτοετής εισήχθη με την πρόθεση να δημιουργήσει ένα πυρήνα λογισμικού που τελικά θα γίνει το WordPress.

Το όνομά του: Matt Mullenweg.

Δεν δημιούργησε όμως το WordPress μόνος του. Ο Matt συνεργάστηκε με τον Mike Little για να δημιουργήσει την πρώτη έκδοση του WordPress, έκδοση 0.7.

Σε σύγκριση με το σημερινό WordPress, η έκδοση 0.7 χαρακτηριζόταν από απουσία βασικής αισθητικής και περιορισμένη λειτουργικότητα – δηλαδή σαν ένα εκατομμύριο μίλια μακριά από την τρέχουσα έκδοση, 4.2. Ωστόσο, δώδεκα χρόνια πριν, η μέγιστη απλότητα ήταν η κορυφή στην ημερήσια διάταξη.

Παρόλο που το UI στο παραπάνω screenshot φαίνεται πολύ βασικό, η διεπαφή WordPress 0.7 ήταν στην πραγματικότητα μια σημαντική αναθεώρηση της υπάρχουσας διεπαφής b2.

Ο γνωστός διαχειριστής που χρησιμοποιούμε σήμερα τότε απλώς δεν υπήρχε. Μεγάλο μέρος της λειτουργικότητας που θεωρούμε δεδομένο, λείπει επίσης και δεν θα μπορούσατε ούτε  προεπισκοπήσεις να δείτε.

Όσο πιο περιορισμένη ήταν αυτή η πρώτη έκδοση, είχε ακόμα μερικά ωραία κόλπα κάτω από το μανίκι της. Χειροκίνητα αποσπάσματα ήταν ίσως το πιο cool χαρακτηριστικό, επιτρέποντάς να σχεδιάσετε μια περίληψη των δημοσιεύσεών σας για τις ροές RSS.

Τα θεμέλια για μια εύχρηστη πλατφόρμα blogging τοποθετήθηκαν, ωστόσο, το WordPress 0.7 περιλάμβανε έναν διαισθητικό επεξεργαστή κειμένου, ο οποίος επέτρεπε στους χρήστες να σχεδιάζουν και να δημοσιεύουν δημοσιεύσεις blog με ευκολία.

Βελτιωμένη εγκατάσταση και επιμέλεια σχολίων-Έκδοση 1.0-Ιανουάριος 3, 2004
WordPress 1.0

WordPress-1.0

Επτά μήνες αργότερα κυκλοφόρησε η πρώτη πλήρης έκδοση του WordPress.

Το WordPress 1.0 – ονομάζεται Davis μετά από τον Αμερικανό τζαζ μουσικό Miles Davis – ξεκίνησε μια μακρόχρονη παράδοση να τιμά τζαζ μουσικούς σε κάθε μεγάλη κυκλοφορία. Εκτός από κάποιες μικρές βελτιώσεις στην αισθητική (δείτε το παραπάνω screenshot).

Tο WordPress 1.0 πρόσθεσε κάποιες σημαντικές λειτουργίες. Αυτό περιελάμβανε σημαντικές βελτιώσεις στη διαδικασία εγκατάστασης, φιλικές δομές για τις μηχανές αναζήτησης και permalinks, καθώς και πολλές κατηγορίες ανά θέση.

Αναμφισβήτητα, το μεγαλύτερο νέο χαρακτηριστικό στο WordPress 1.0 ήταν ωστόσο τα σχόλια moderation-spam που ήταν μια ενόχληση ήδη από το 2004. Το σύστημα μέτρησης σχολίων ήταν εύκολο στη χρήση, επιτρέποντάς σας να εγκρίνετε / να απορρίπτεται εκατοντάδες σχόλια ταυτόχρονα.

Αρχιτεκτονική προσθήκης – έκδοση 1.2 – 22 Μαΐου 2004
WordPress 1.2

WordPress-1.2

Λίγο πριν από τα πρώτα γενέθλια του WordPress, κυκλοφόρησε το WordPress 1.2. Αυτή η ενημέρωση σημείωσε σημαντικά βήματα προς τα εμπρός, εισάγοντας μερικά εκπληκτικά νέα χαρακτηριστικά.

Αν και ίσως να μην το συνειδητοποίησαν τότε, το 1.2 εισήγαγε ένα από τα πιο πρωτοποριακά χαρακτηριστικά WordPress όλων:

Την αρχιτεκτονική των plugin, η οποία εξακολουθεί να επικρατεί σήμερα.

Σήμερα ο κατάλογος του WordPress παραθέτει 38.000 plugins, ενώ οι συνδυασμένες λήψεις αγγίζουν το ένα δισεκατομμυρίου. Αυτά είναι καταπληκτικά στατιστικά στοιχεία. Τα θεμέλια για όλα αυτά βγήκαν στην έκδοση 1.2.

Πέρα από την αρχιτεκτονική plugin, το WordPress 1.2 εισήγαγε υπο-κατηγορίες, αυτόματη δημιουργία μικρογραφιών και βελτιωμένη ασφάλεια με κρυπτογραφημένους κωδικούς πρόσβασης.

Το WordPress 1.2 ήταν επίσης η πρώτη έκδοση του WordPress, που μπορείτε να κάνετε προεπισκόπηση των δημοσιεύσεών σας πριν αποθηκεύσετε την δημοσίευση. Αυτό ήταν πολύ πιο περιορισμένο από την τρέχουσα δυνατότητα προεπισκόπησης.

Θέματα, Σελίδες και Πίνακα ελέγχου WordPress-Έκδοση 1.5-Φεβρουάριος 17, 2005
WordPress 1.5

Το WordPress-1.5

Το Φεβρουάριο του 2005 κυκλοφόρησε η έκδοση WordPress 1.5, που ονομάστηκε Strayhorn μετά από τον πιανίστα Billy Strayhorn. Όταν κυκλοφόρησε η έκδοση 1.5 ήταν η πιο επικεντρωμένη στο αναβάθμιση χρήστη του WordPress. Ήταν επίσης μία από τις μεγαλύτερες, εισάγοντας τρία σημαντικά χαρακτηριστικά που δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε ότι δεν θα υπήρχαν σήμερα.

Από όλες τις νέες λειτουργίες που προστέθηκαν, ήταν το χαρακτηριστικό του προτύπου και της προσαρμογής ιστότοπου που πραγματικά έκλεψε τις εντυπώσεις. Παρόλο που αναφερόταν τότε ως πρότυπο, το WordPress 1.5 έδωσε στον κόσμο θέματα. Και για να το γιορτάσει, ένα νέο προεπιλεγμένο «πρότυπο», Kubrick, εγκαταστάθηκε ως πρότυπο.

Τα θέματα επέτρεψαν στους χρήστες να αναθεωρήσουν ριζικά τον σχεδιασμό και τη διάταξη του δικτυακού τους τόπου, εγκαθιστώντας ένα προ-κατασκευασμένο «εικαστικό». Αυτό επέτρεψε στους χρήστες του WordPress να κατασκευάζουν πανέμορφες ιστοσελίδες με ευκολία και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της πλατφόρμας.

Όπως και με τα plugins, η αρχιτεκτονική θεμάτων του WordPress έχει εξελιχθεί σε υπέρτατη δύναμη στα επόμενα δέκα χρόνια. Ο χώρος αποθήκευσης απαριθμεί σχεδόν 2.000 ελεύθερα θέματα και υπάρχουν και χιλιάδες επιπλέον διαθέσιμα.

Ας προχωρήσουμε στην επόμενη σημαντική λειτουργία: Σελίδες.

Πριν από την 1.5, το WordPress ήταν αποκλειστικά μια πλατφόρμα blogging. Θα μπορούσατε μόνο να δημοσιεύσετε αναρτήσεις στο ιστολόγιό σας. Η έκδοση 1.5 επέτρεψε να δημιουργήσετε ολόκληρη την ιστοσελίδα σας με το WordPress, εισάγοντας στατικές σελίδες.

Αυτό έκανε το WordPress μια ολοκληρωμένη λύση για δικτυακούς τόπους – ακόμα και για μη-προγραμματιστές – και διαδραμάτισε μεγάλο ρόλο στην αυξανόμενη δημοτικότητα της πλατφόρμας. Το άλλο μείζον χαρακτηριστικό που παρουσιάστηκε στο 1.5 ήταν ο πίνακας εργαλείων του WordPress.

Ο πίνακας ελέγχου WordPress επέτρεψε στους χρήστες να βλέπουν όλες τις σημαντικές πληροφορίες τους σε ένα βολικό σημείο, αμέσως μετά τη σύνδεση.

AJAX, επεξεργασία WYSIWYG και ρόλους χρηστών-WordPress 2.0-31 Δεκεμβρίου 2005
WordPress 2.0

Το WordPress-2.0

Το WordPress έκλεισε το 2005 βγάζοντας στην κυκλοφορία  την επόμενη γενιά του WordPress: έκδοση 2.0.

Αυτή η τελευταία έκδοση παρουσίασε ένα ολοκαίνουργιο UI, με ένα νέο μπλε χρώμα που αντικαθιστά το κουρασμένο λευκό. Το πιο σημαντικό, στην 2.0 είναι ότι εισήγαγε το AJAX, καθιστώντας τα πιο συνηθισμένα καθήκοντα πιο αποτελεσματικά και βελτιώνοντας τις επιδόσεις του back-end.

Το WordPress 2.0 έκανε επίσης τα πρώτα βήματα προς τον επεξεργαστή εμπλουτισμένου κειμένου που χρησιμοποιούμε σήμερα, με την εισαγωγή ενός επεξεργαστή WYSIWYG. Αυτό έδωσε πολλές ευκολίες στην μορφοποίηση των αναρτήσεων του ιστολογίου σας.

Παρόλο που εισήχθησαν προεπισκοπήσεις στην έκδοση 1.2, το WordPress 2.0 έκανε ένα βήμα παραπέρα.

Σε έναν κόσμο μετά την έκδοση 2.0, οι χρήστες θα μπορούσαν να προβαίνουν σε προεπισκόπηση των δημοσιεύσεων στο front-end των ιστοτόπων τους,  που μοιάζουν με τη λειτουργία προεπισκόπησης που χρησιμοποιούμε σήμερα.

Ένα άλλο σημαντικό, το WordPress 2.0 ήταν η πρώτη έκδοση που εισήγαγε τους ρόλους των χρηστών. Αυτή η νέα δυνατότητα σάς επιτρέπει να ρυθμίσετε τα επίπεδα δικαιωμάτων για διαφορετικούς χρήστες του ιστότοπου.

Widgets-WordPress 2.2-Μάιος 16, 2007

Το WordPress-2.2

Με το WordPress να διαγράφει μια πορεία 4 ετών, το WordPress 2.2 εισήγαγε ένα άλλο βασικό στο WordPress: Τα widgets.

Αρχικά διαθέσιμο ως plugin, τα widgets του WordPress σας επέτρεψαν να προσαρμόσετε πλήρως τις πλευρικές και υποσέλιδες περιοχές του ιστότοπού σας.

Χρησιμοποιώντας τη διασύνδεση μεταφοράς και απόθεσης, μπορείτε να τοποθετήσετε και να αναπροσαρμόσετε εκ νέου τα διάφορα στοιχεία της σελίδας σας, για να βελτιώσετε το σχεδιασμό, το περιεχόμενο και τη πλοήγηση του ιστότοπού σας.

Το WordPress 2.2 εισήγαγε επίσης jQuery, πλήρη υποστήριξη Atom και άπειρες ροές σχολίων.

Ετικέτες-WordPress 2.3-Σεπτέμβριος 25, 2007

Το WordPress-2.3

ΟΚ το WordPress 2.3 δεν εισήγαγε καμία πραγματικά πρωτοποριακή αντίληψη, αλλά εστίασε σε σημαντικά μικρότερα χαρακτηριστικά.

Η πιο αναγνωρίσιμη προσθήκη ήταν οι εγγενείς ετικέτες, που χρησιμοποιούνται σήμερα οι οποίες σε συνδυασμό με τις κατηγορίες, διευκόλυναν την οργάνωση του περιεχομένου σας.

Η έκδοση 2.3 έφερε επίσης την εισαγωγή ενημερώσεων. Το WordPress έλεγξε αν τα plugins σας ήταν ενημερωμένα συνδέοντας τον ιστότοπό σας με την υπηρεσία api.wordpress.org.

Άλλες 2,3 προσθήκες περιελάμβαναν κανονικές διευθύνσεις URL, κατάσταση αναμονής για αναρτήσεις και κουμπιά λειτουργιών στον επεξεργαστή WordPress.

Επανασχεδιασμένο UI και Quick-Install Plugins-WordPress 2.7-11 Δεκέμβριος 2008

Το WordPress-2.7

Με την πρώτη ματιά, η έκδοση 2.7 φαινόταν ελαφριά από την άποψη των νέων χαρακτηριστικών, αλλά αυτή η ενημέρωση επανέφερε την χρηστικότητα του WordPress και αποτέλεσε ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός.

Πιο συγκεκριμένα, όλο το WordPress UI έλαβε ένα ριζοσπαστικό νέο facelift. Αυτό περιλάμβανε ένα νέο μενού της πλαϊνής γραμμής, το οποίο προστέθηκε στα αριστερά της οθόνης (δείτε το παραπάνω screenshot). Στην πραγματικότητα, το σύγχρονο UI έχει τις ρίζες του στην έκδοση 2.7 – βλέπετε την ομοιότητα; Αλλά δεν ήταν μόνο η εμφάνιση του WordPress που βελτιώθηκε.

Το WordPress 2.7 εισήγαγε μια διασύνδεση drag-and-drop, επιτρέποντας στους χρήστες να αναδιατάξουν το ταμπλό τους και τον επεξεργαστή κειμένων – προστέθηκε επίσης ένα post feature.

Οι προγραμματιστές δεν έμειναν εκεί. Η αποτελεσματικότητα του διαχειριστή του WordPress βελτιώθηκε επίσης. Αυτό σήμαινε ότι οι οικείες εργασίες θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν με λιγότερα κλικ, παίρνοντας έτσι λιγότερο χρόνο.

Εξίσου σημαντικό, το WordPress 2.7 κατέστησε εξαιρετικά εύκολη την εγκατάσταση plugin. Πριν από το 2.7, τα πρόσθετα έπρεπε να μεταφορτωθούν με το χέρι, να φορτωθούν και να εγκατασταθούν. Η έκδοση 2.7 πρόσθεσε ένα πρόγραμμα περιήγησης plugin στο back-end WordPress, επιτρέποντας στους χρήστες να εγκαταστήσουν plugins με μερικά μόνο κλικ.

Ήταν επίσης η πρώτη ενημέρωση για την υποστήριξη ενημερώσεων με ένα κλικ για τον πυρήνα WordPress, plugins και για τα θέματα.

Προσαρμοσμένοι τύποι μηνυμάτων και Taxonomies-WordPress 3.0-17 Ιουνίου 2010

Το WordPress-3.0

Τον Ιούνιο του 2010 σηματοδότησε την τρίτη γενιά του WordPress, με μια νέα πρωτοποριακή έκδοση: έκδοση 3.0 με το όνομα Thelonious.

Μετά από πέντε χρόνια υπηρεσίας, το προεπιλεγμένο θέμα Kubick αποσύρθηκε, με το νέο θέμα Twenty Ten ήρθε να πάρει τη θέση του. Η νέα προσαρμογή ήταν βασιλιάς στο WordPress 3.0, ξεκινώντας μια νέα γενιά uber-προσαρμόσιμων θεμάτων. Το WordPress 3.0 παρουσίασε προσαρμοσμένα υπόβαθρα, προσαρμοσμένες κεφαλίδες και προχωρημένα προσαρμοσμένα μενού.

Το πιο επαναστατικό νέο χαρακτηριστικό, ωστόσο, ήταν προσαρμοσμένοι τύποι ταχυδρομείων και ταξινομήσεις, οι οποίοι οδήγησαν σε μια νέα εποχή δυνατοτήτων. Για παράδειγμα, οι προσαρμοσμένοι τύποι μηνυμάτων καθιστούν δυνατή τη δημιουργία σελίδων προϊόντων, ένα σημαντικό χαρακτηριστικό όλων των καλών plug-in ηλεκτρονικού εμπορίου.

Με τους τύπους προσαρμοσμένων τύπων που υποστηρίζονται τώρα, η έκδοση 3.0 έκανε σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση του WordPress να γίνει το πλήρες σύστημα διαχείρισης περιεχομένου (CMS) που είναι σήμερα.

Σύγχρονη διεπαφή χρήστη και ευαίσθητο back-end-WordPress 3.8-Δεκέμβριος 28, 2013

Το WordPress-3.8

Ίσως δεν είναι η μεγαλύτερη ενημέρωση που έχουμε δει ποτέ, το WordPress 3.8 συμπεριλήφθηκε σε αυτόν τον κατάλογο για έναν αξιοσημείωτο λόγο.

Η έκδοση 3.8 είδε το WordPress να λαμβάνει το μεγαλύτερο facelift της, παρουσιάζοντας ένα σχέδιο UI που έχει παραμείνει σχετικά αμετάβλητο από τότε. Ο νέος σχεδιασμός είδε το τέλος της κυρίως λευκής αισθητικής, αντικαθιστώντας την οικεία γκρι και μπλε σχεδίαση.

Εκτός από το νέο προεπιλεγμένο σχέδιο, το WordPress 3.8 περιείχε επίσης επτά εναλλακτικά διαγράμματα χρωμάτων admin, τα οποία θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν με το πάτημα ενός κουμπιού.

Αγκαλιάζοντας τους νέους τρόπους με τους οποίους οι χρήστες έχουν πρόσβαση στο WordPress, ο διαχειριστής του WordPress έγινε πλήρως κατανοητός και στο 3.8. Τέλος, η ενημέρωση μας εισήγαγε ένα νέο προεπιλεγμένο θέμα: το στυλ του περιοδικού (και ευρέως συγγενικό), Twenty Fourteen.

Happy Birthday, WordPress!

Το WordPress έχει ξεπεράσει τα τελευταία 12 χρόνια, όπως μπορείτε να δείτε ξεκάθαρα από τα παραπάνω screenshots.

Είναι δύσκολο να φανταστείτε το WordPress στις πρώτες πρώτες μέρες, πριν προστεθεί όλη η γνωστή λειτουργικότητα. Φυσικά, η πλατφόρμα είναι ακόμα ένα έργο σε εξέλιξη, έτσι ποιος ξέρει τι πρέπει να περιμένουμε ακόμη!

Κατασκευάστε και εσείς την ιστοσελίδα σας με WordPress
Γενικός Κανονισμός Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR)

Γενικός Κανονισμός Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR)

GDPR:Γενικός Κανονισμός Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων

4 σημεία κλειδιά για το νέο κανονισμό που θα τεθεί σε ισχύ από τον Μάιο του 2018

Ο νέος κανονισμός EU General Data Protection Regulation (GDPR), που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις αρχές του 2016, θα τεθεί σε ισχύ από τον Μάιο του 2018. Η νέα νομοθεσία θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη Ευρωπαϊκή Οδηγία του 1995 για την Προστασία Δεδομένων και θα θέσει τις βάσεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.  

Ο τρόπος με τον οποίο ορίζονται τα προσωπικά δεδομένα αποτελεί σημαντική πτυχή του νέου κανονισμού. Ο νέος Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) ορίζει τα προσωπικά δεδομένα ως τα δεδομένα αυτά που επιτρέπουν την άμεση ή έμμεση εξακρίβωση της ταυτότητας του ατόμου.

Πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ ορισμό, ο οποίος αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω με την πάροδο του χρόνου. Ειδικότερα, αυτό σημαίνει ότι η νέα νομοθεσία καλύπτει ακόμα και τις διευθύνσεις διαδικτυακού πρωτοκόλλου (IP), δεδομένα τοποθεσίας ή άλλους παράγοντες μέσω των οποίων μπορεί να εξακριβωθεί η ταυτότητα ενός ατόμου.

Ο ορισμός του όρου «προσωπικά δεδομένα» στο πλαίσιο του κανονισμού, είναι αρκετά ενδεικτικός για το ύφος της νέας νομοθεσίας, σύμφωνα με την οποία τα προσωπικά δεδομένα θεωρούνται ως ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο και οι κανόνες που τα αφορούν πρόκειται να γίνουν αυστηρότεροι.

Δεν είναι τυχαίο ότι αυτό συμβαδίζει με τεχνολογικές τάσεις, όπως το cloud computing, τα social media, τα κινητά και οι ηλεκτρονικές συσκευές με ενσωματωμένους αισθητήρες συλλογής δεδομένων (Internet of Things), όπου η συλλογή δεδομένων και η επαρκής ανάλυσή τους γίνονται στρατηγικοί φορείς διαφοροποίησης για τους οργανισμούς.

Υπό αυτή την έννοια, ο Ευρωπαίος νομοθέτης έχει αρχίσει να συμβαδίζει με την πραγματικότητα.

GDPR Καλλιόπη Σπυριδάκη

4 νέα στοιχεία αλλαγών

Στο μέτρο που η ισχύουσα νομοθεσία είχε θέσει τα θεμέλια για την προστασία των δεδομένων, το GDPR πρόκειται να χτίσει ένα στέρεο οικοδόμημα πάνω σε αυτά.

Τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει αρκετές εξελίξεις στην προστασία των δεδομένων – όχι μόνο η ακύρωση των αρχών του Safe Harbour – οι οποίες δημιούργησαν πολύ «θόρυβο» γύρω από το GDPR.

Κατά συνέπεια, πολλοί οργανισμοί έχουν σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη νέα νομοθεσία, αλλά στην πραγματικότητα αυτό δεν χρειάζεται, λέει η Καλλιόπη Σπυριδάκη, επικεφαλής της Chief Privacy Strategist, Europe & EU Public Policy Director της SAS:

“Οι κανόνες είναι αυστηρότεροι τώρα, αλλά οι βασικές αρχές παραμένουν οι ίδιες εδώ και πολλά χρόνια. Υπό αυτή την έννοια, το GDPR αφορά περισσότερο τις διαδικασίες ελέγχου της συμμόρφωσης στη νομοθεσία, παρά την οικοδόμηση κάτι νέου από το μηδέν. ”

Παρόλα αυτά, η Σπυριδάκη τονίζει 4 σημαντικά στοιχεία που υφίστανται τροποποιήσεις με την υιοθέτηση του GDPR:

1. Περισσότερα μέσα επιβολής

Με τον νέο κανονισμό, η επιβολή του νόμου γίνεται αυστηρότερη. Οι αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων αποκτούν περισσότερους πόρους και θα ενώσουν τις δυνάμεις τους σε ένα νέο πανευρωπαϊκό σώμα που θα εκδίδει δεσμευτικές γνωμοδοτήσεις. Εκτός αυτού, τα πρόστιμα θα είναι τόσο υψηλά – έως και 4% του ετήσιου παγκόσμιου κύκλου εργασιών ενός οργανισμού – που το GDPR αυτομάτως αφυπνίζει τους οργανισμούς σε όλoυς τους κλάδους.

«Για την ακρίβεια, πρόστιμα τέτοιου επιπέδου στην Ευρώπη συναντάμε μόνο στο Δίκαιο Ανταγωνισμού.» Ο φόβος της επιβολής προστίμου δεν θα έπρεπε να είναι το βασικό κίνητρο των οργανισμών για συμμόρφωση, αλλά είναι σίγουρα ένας λόγος για να δώσουν τώρα μεγαλύτερη προσοχή.

Ενώ πριν από 5 χρόνια το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων, ως ζήτημα νομικής συμμόρφωσης, δεν πλησίαζε καν τη λίστα με τα 10 σημαντικότερα ζητήματα, σήμερα βρίσκεται στην κορυφή των θεμάτων αυτών », δήλωνει η Σπυριδάκη.

2. Αυξημένη υποχρέωση λογοδοσίας

Το GDPR καθιστά τους οργανισμούς υπόλογους για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Θα φέρουν το βάρος της απόδειξης όσον αφορά το εάν, το πώς και το πόσο καλά προστάτευσαν τα προσωπικά δεδομένα. Σήμερα υπάρχει μια αρκετά τυπική διαδικασία για την απόκτηση άδειας πρόσβασης σε προσωπικά δεδομένα:

  • τι είδους δεδομένα επεξεργάζεστε;
  • Τα μεταφέρετε σε τρίτους;

Στο μέλλον, αυτό που θα μετρά περισσότερο θα είναι το πόσο καλά οργανωμένες είναι οι διαδικασίες των επιχειρήσεων, παρά η απόκτηση τυπικής άδειας πρόσβασης. Στο πλαίσιο αυτό, θα είναι χρήσιμο να υπάρχει κάποιος, είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά, που να αντιλαμβάνεται την έννοια του απορρήτου των δεδομένων και γνωρίζει πώς να επιφέρει αλλαγές και να εφαρμόζει τη νομοθεσία.

3. Προστασία της ιδιωτικότητας ήδη από το σχεδιασμό.

Το πρώτο βήμα για κάθε οργανισμό θα είναι μια άσκηση χαρτογράφησης της ροής των δεδομένων στην οποία θα  συμμετέχει το σύνολο του οργανισμού, επειδή η προστασία της ιδιωτικότητας ήδη από τον σχεδιασμό προϋποθέτει ότι όλες οι υπηρεσίες θα εξετάσουν τα δεδομένα τους και τον τρόπο με τον οποίο τα χειρίζονται. Αφού εντοπίσετε τα προσωπικά σας δεδομένα και πώς ακριβώς τα χρησιμοποιείτε, θα πρέπει να τα διασφαλίσετε με τον σωστό τρόπο.

“Η εξέταση των δεδομένων σας από τη σκοπιά της ιδιωτικότητας τους, από την ανάπτυξη του προϊόντος σε όλη την αλυσίδα του εφοδιασμού έως τον τελικό πελάτη, είναι ακριβώς η ουσία της νέας νομοθεσίας των προσωπικών δεδομένων. Οι περισσότερες εταιρείες έχουν ήδη υιοθετήσει ένα σύστημα που είναι σε θέση να προσδιορίζει τα προσωπικά δεδομένα, αφού ήδη πρέπει να έχουν συμμορφωθεί με την υφιστάμενη νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων.

Η νέα νομοθεσία υποχρεώνει τους οργανισμούς να υιοθετήσουν πιο λεπτομερείς διαδικασίες, αλλά ευτυχώς υπάρχουν πολλές λύσεις που μπορούν να υποστηρίξουν αυτή τη διαδικασία ελέγχου. Η SAS είναι ασφαλώς διατεθειμένη να υποστηρίξει τους πελάτες της στη διαδικασία εντοπισμού και διαχείρισης της ροής δεδομένων, προκειμένου να καταστεί δυνατή η συμμόρφωση με το GDPR.»

Η προστασία της ιδιωτικότητας ήδη από τον σχεδιασμό προϋποθέτει επίσης ότι υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τα δεδομένα και τη μεταφορά δεδομένων. Και ίσως έχετε ήδη ακούσει για το καυτό ζήτημα στο πλαίσιο του νέου κανονισμού: το δικαίωμα διαγραφής των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (Right to be Forgotten) . Αυτό μας φέρνει αντιμέτωπους με τον τέταρτο μεγάλο παράγοντα αλλαγής στον τομέα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων: η σαφής εστίαση στον πελάτη.

4. Δίνοντας προβάδισμα στο άτομο

Ο νέος κανονισμός για την προστασία προσωπικών δεδομένων δίνει μεγαλύτερη εξουσία στο άτομο,  τοποθετώντας τον πελάτη στο κέντρο της προστασίας των δεδομένων. 6

Για παράδειγμα, το δικαίωμα στη φορητότητα των δεδομένων προβλέπει ότι όταν οι πελάτες θέλουν να αλλάξουν πάροχο για τα e-mail τους, θα πρέπει να μπορούν να μεταφέρουν το σύνολο των δεδομένων τους στο νέο πάροχο. Σήμερα, οι καταναλωτές έχουν ήδη τη δυνατότητα να ζητήσουν την διαγραφή των προσωπικών τους στοιχείων, αλλά το GDPR ενισχύει αυτό το δικαίωμα διαγραφής με το λεγόμενο «Right to be Forgotten».

«Ωστόσο, πέρα ​​από τη συμμόρφωση, η μεγαλύτερη αλλαγή θα είναι η μετατόπιση της στάσης του οργανισμού απέναντι στην προστασία της ιδιωτικής ζωής. Η προστασία της ιδιωτικής ζωής τείνει να γίνει αντικείμενο σεβασμού για τις επιχειρήσεις. Στοιχείο-κλειδί θα είναι το να καταφέρουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των πελατών και να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ακριβώς επειδή οι πελάτες δίνουν μεγάλη αξία στην προστασία της ιδιωτικής τους ζωής.

Εκτιμούν, επίσης, τις απλές και διαφανείς διαδικασίες για να την προάσπιση των δικαιωμάτων τους », σχολίασε η Σπυριδάκη.

Αγκαλιάζοντας την καινοτομία

Μαζί με την ανανέωση των κανόνων προστασίας των δεδομένων, στην αγορά εισέρχονται φορείς καινοτομίας. Ένα παράδειγμα είναι η εταιρία Hoxton Analytics, με το νέας γενιάς σύστημα καταμέτρησης ανθρώπων (people counter system) που βοηθά τα καταστήματα λιανικής να κατανοήσουν τους πελάτες τους χωρίς την καταγραφή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Αυτή η επινόηση δημιουργείται από ένα «έξυπνο» πάτωμα που συγκεντρώνει εικόνες των υποδημάτων των ανθρώπων. Οι εικόνες, σε συνδυασμό με τεχνικές machine  learning και artificial intelligence, έχουν ως αποτέλεσμα  την αυτόματη καταμέτρηση ανθρώπων από το σύστημα.

Αυτό που είναι ακόμα πιο αξιοσημείωτο: το σύστημα έχει επίσης τη δυνατότητα δημογραφικής κατηγοριοποίησης των ανθρώπων βάσει των υποδημάτων τους και του τρόπου που περπατούν.Μαζί με την ανανέωση των κανόνων προστασίας των δεδομένων, στην αγορά εισέρχονται φορείς καινοτομίας.

GDPR

Σπυριδάκη: «Υπάρχει μια μετασχηματιστική δύναμη στην ψηφιοποίηση (digitalization) του κόσμου και είμαι πεπεισμένη ότι θα συνεχίσουμε να συναντάμε περισσότερες καινοτομίες στον τομέα των δεδομένων και της ιδιωτικότητας.

Ως εκ τούτου, θα συναντήσουμε επίσης περισσότερους κανονισμούς που εισάγονται για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να νιώσουν άνετα με τις καινοτομίες που αφορούν τα προσωπικά δεδομένα.

Η προστασία των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικότητας βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε μια μεταβατική εποχή.

 

Αν συγκρίνετε τον κλάδο των δεδομένων με ένα πιο παραδοσιακό τομέα, όπως οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, καθίσταται σαφές ότι στο πλαίσιο του κλάδου των δεδομένων δεν υπάρχουν αρκετοί κανονισμοί, επειδή πρόκειται κατά κάποιο τρόπο για μια αναδυόμενη αγορά. Θα χρειαστεί να περάσουν μερικά χρόνια αλλά τελικά, ο κλάδος των δεδομένων θα αποτελέσει και αυτός μια ώριμη, ρυθμιζόμενη αγορά.»

Η Ευρώπη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της νομοθεσίας για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, αλλά και άλλες χώρες στον κόσμο είναι επίσης σε συγκρίσιμο επίπεδο (για παράδειγμα, ο Καναδάς ή η Αυστραλία) ή κάνουν μεγάλα άλματα προς τα εμπρός στο χώρο των κανονιστικών ρυθμίσεων των δεδομένων.

«Είναι πολύ πιο εύκολο να μεταφέρει κανείς δεδομένα στα κράτη μέλη που διαθέτουν επαρκές επίπεδο προστασίας των δεδομένων.

Συναντάμε μια τάση στις ανερχόμενες οικονομίες, κυρίως στην Ασία και τη Λατινική Αμερική, όπου δίνεται αξία στην οικονομία των δεδομένων, αντικατοπτρίζοντας το νέο GDPR. Αλλά και εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το GDPR θα φέρει περισσότερη διαφάνεια και θα οδηγήσει σε πιο εναρμονισμένους κανόνες.

Η ερμηνεία της οδηγίας για την προστασία των δεδομένων σήμερα παρουσιάζει διαφορές μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Τελικά, η εναρμόνιση αυτή θα έχει θετική επίδραση στις επιχειρήσεις”, κατέληξε η Σπυριδάκη.

Πηγή:  SAS Blog

Τεχνική Υποστήριξη WordPress

Pin It on Pinterest